III.
KONCEPCE
(PROJEKT)
VČASNÉ
PÉČE
O
DĚTI
ZE
SOCIOKULTURNĚ ZNEVÝHODŇUJÍCÍHO PROSTŘEDÍ V OBLASTI
VZDĚLÁVÁNÍ
1. Úvod
Pojem „děti, žáci a studenti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí“ se objevuje ve
školství poprvé v souvislosti s metodickým pokynem MŠMT ke zřizování přípravných tříd
pro děti se sociálním znevýhodněním a k ustanovení funkce vychovatele – asistenta učitele
č.j.: 25 484/2000-22 (dále jen Pokyn).
Na základě kvalifikovaného odhadu a pozorování je zřejmé, že žáci z prostředí rodin,
které jsou ohroženy sociálním vyloučením, ať již z důvodů sociálních či v důsledku souběhu
znevýhodnění sociálního a kulturního, tvoří většinu žáků škol, jež pracují podle Rámcového
vzdělávacího programu pro základní vzdělávání upravených pro vzdělávání žáků s lehkým
mentálním postižením (dříve zvláštní školy). Zároveň je zřejmé, že se žáci z tohoto prostředí
hůře vyrovnávají s převažující selektivností českého základního školství a mají proto velmi
často nižší školní úspěšnost.
Jedním z očekávaných dopadů veškerých opatření na podporu vzdělávání žáků ze
sociokulturně znevýhodňujícího prostředí je zvyšování počtu těchto žáků v hlavním
vzdělávacím proudu a zvýšení jejich školní úspěšnosti. Pravděpodobnost, že tito žáci budou
pokračovat ve svém vzdělávání, ukončí úspěšně střední či vysokou školu nebo přípravu na
povolání a budou úspěšní na trhu práce, vzrůstá. Úspěšné zařazení žáků ze sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí do hlavního proudu vzdělávání s sebou přináší v konečném
důsledku i nižší náklady na jejich vzdělávání.
Už v padesátých letech minulého století, kdy zvláštní školy byly určeny především
dětem s mentálním postižením, psychologové konstatovali, že je zde zařazena minimálně
třetina dětí s normálními vzdělávacími předpoklady. Byly to děti – řečeno tehdejší
terminologií – buď „kázeňsky nezvladatelné“ nebo sociálně či kognitivně deprivované, často
děti z romské minority, která v té době byla násilně usídlována ve vymezených lokalitách.
Podle dostupných informací využívají i v současné době školy opatření určených na
podporu školní úspěšnosti dětí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí převážně pro děti
z romských komunit. Zároveň lze konstatovat, že významné procento dětí pocházejících
z romského prostředí náleží do skupiny dětí se sociokulturním znevýhodněním.
Dosavadní aktivity zaměřené na podporu dětí, žáků ze sociokulturně znevýhodňujícího
prostředí v oblasti vzdělávání jsou realizovány ve dvou oblastech:
- opatření zaměřená na podporu dětí, žáků ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
v mateřských, základních, speciálních a středních školách
- a podpora projektů zaměřených na zvyšování školní úspěšnosti a integrace Romů.
Opatření zaměřená na podporu dětí, žáků a studentů ze sociokulturně znevýhodňujícího
prostředí v mateřských, základních, speciálních a středních školách
Na základě Pokynu byly při základních, speciálních, zvláštních či mateřských školách
zřizovány již výše zmíněné přípravné třídy pro děti ze sociokulturně znevýhodňujícího
prostředí. Vydání metodického pokynu předcházelo pokusné ověřování tohoto opatření, které
probíhalo od 1. 9. 1997 do 30. 6. 2000. Pokusné ověřování i Monitoring efektivity
přípravných tříd realizovaný v roce 2003 Fakultou humanitních studií University Karlovy
potvrdilo efektivnost této formy předškolní přípravy cílové skupiny.
Většina absolventů přípravných tříd zahajuje úspěšně povinnou školní docházku
v základních školách (88 % dětí, které ukončily přípravný ročník ve školním roce 2002/2003).
Nejvyšší úspěšnost z tohoto pohledu měly přípravné třídy při mateřských a základních
školách (ve školním roce 2002/2003 odcházelo 98 % jejich absolventů do základních škol),
nižší výsledek vykazovaly přípravné třídy při školách zvláštních (66 % dětí odcházelo do
základních škol). Od zahájení pilotního ověřování počet zřizovaných přípravných tříd i počet
dětí, které jsou v nich vzdělávány stále stoupal. Ve školním roce 2003/2004 pracovalo ve 137
přípravných třídách celkem 1824 dětí.
Dalším opatřením bylo zřizování funkce vychovatele – asistenta pro děti, žáky a
studenty ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Vychovatelé – asistenti učitele
pracovali ve školách s vyšším počtem žáků cílové skupiny od roku 1993, kdy bylo zahájeno
ověřování. Od roku 2000 byli vychovatelé asistenti zaměstnáváni na základě Pokynu. Od
1. ledna 2005 jsou na základě nové školské legislativy1 zaměstnáváni jako asistenti pedagoga.
Jejich práce přispívá ke snižování absence školní docházky dětí a žáků, zlepšuje komunikaci
mezi učiteli a rodiči dětí a žáků a přispívá ke zvyšování školní úspěšnosti znevýhodněné
cílové skupiny.
Vzhledem k pozitivním výsledkům výše zmíněných opatření je zřizování přípravných
tříd a funkce asistenta pedagoga zakotveno v zákoně č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Zákonem č.
563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, jsou asistenti
pedagoga zařazeni mezi pedagogické pracovníky (§ 2 odst. 2 zákona) a stanoveny podmínky
jejich kvalifikace (§ 20 zákona).
Podpora projektů zaměřených na zvyšování školní úspěšnosti na integraci Romů
Na podporu školní úspěšnosti dětí, žáků a studentů romského etnika jsou zaměřeny
projekty realizované na místní, lokální i celostátní úrovni. Cíle projektů směřují ke zvyšování
kompetence pedagogických pracovníků všech stupňů škol ve vzdělávání těchto žáků,
zvyšování schopnosti základního školství tak, aby bylo schopno vhodným způsobem začlenit
sociálně znevýhodněné, ověřování celodenních programů ve školách, ověřování možnosti a
technik spolupráce učitelů s asistenty, zvyšování profesní kompetence asistentů učitele. Dále
jsou projekty zaměřeny na zvyšování informovanosti rodičů dětí z cílové skupiny o významu
vzdělávání pro budoucí život jejich dětí, vydávání dvojjazyčné literatury, zvyšování
kompetence rodičů při přípravě dětí na školu, na volnočasové aktivity dětí a mládeže atp.
Výsledky dosavadních aktivit a opatření zaměřených na podporu dětí a žáků ze
sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
Výsledky podpory poskytované dětem ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí se
projevují v dlouhodobém horizontu a jsou zatím těžko měřitelné. Kvantitativní údaje o této
skupině a jejich výsledcích ve vzdělávání nejsou proto plošně k dispozici. Projevuje se však
1
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon) a zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů
2
proměna klimatu ve vzdělávacích institucích, postupná změna postojů a přístupu
pedagogických pracovníků, větší otevřenost základních škol v rámci vzdělávacího systému.
Ze statistických údajů můžeme vypozorovat, že podíl žáků vzdělávaných ve zvláštních
školách z celého souboru žáků plnících povinnou školní docházku od roku 1994 do roku 2004
postupně mírně klesá. V rámci České republiky se podíl žáků ve zvláštních školách z celého
souboru žáků základních škol snížil z 3,21 % na 2,65 %. Zajímavé jsou i údaje z jednotlivých
krajů ČR. Nejrychleji klesá podíl žáků ve ZvŠ v kraji Královéhradeckém, Karlovarském a
Moravskoslezském (o více než 1 %), téměř neměnná je situace v Plzeňském kraji, kde se
podíl žáků vzdělávaných ve zvláštních školách pohybuje kolem 2, 6 %.
Zařazení včasné péče o děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí do struktury
programů a opatření pro děti, žáky a studenty dané cílové skupiny
Přes veškerá usnesení a opatření Vlády ČR, usilující o integraci příslušníků romské
komunity a zmírnění jejich vylučování ze vzdělávacího systému, je přístup Romů ke vzdělání
ztížený jak jejich specifickými potřebami, tak formou a obsahem vzdělávacího systému
samotného. Základní a mateřské školy dosud nezohledňují vždy dostatečně principy
multikulturního vzdělávání a výchovy. Aktivity je proto třeba směřovat na obě strany, jak
směrem k dětem a jejich rodinám, tak směrem ke školám.
Určující a nezastupitelnou roli v předcházení neúspěšnosti dětí ze sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí ve škole (zejména při vstupu do 1. tříd základní školy) nesporně
sehrává adekvátní předškolní příprava dětí dané cílové skupiny a práce s celou rodinou,
zejména však s matkou dítěte v předškolním věku – tedy včasná péče o děti ze sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí.
Jedním z úskalí realizování předškolní přípravy je nezájem či neochota rodičů děti do
mateřských škol přihlásit; zvlášť problematická je situace v lokalitách, kde není předškolní
příprava bezprostředně v místě bydliště rodičů (např. geograficky odloučené malé obce) a je
nutno dojíždět.
K zajištění především pravidelné předškolní přípravy dětí je třeba interdisciplinárního
přístupu – spolupráce pracovníků resortů školství, mládeže a tělovýchovy a práce a sociálních
věcí - pracovníků orgánů sociálně právní ochrany, případně i pracovníků nestátních
neziskových organizací, které se profilují v dané oblasti (romští terénní sociální pracovníci,
NNO realizující volnočasové aktivity pro děti).
„Informace o současné situaci v oblasti včasné péče o děti ze sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí“ byla 7. 4. 2004 předložena k projednání vládě ČR spolu
s „Návrhem cílů koncepce včasné péče o děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
v oblasti vzdělávání“ a byla přijata usnesením č. 323.
2. Komu je koncepce včasné péče určena
Cílovou skupinou, které je včasná péče určena, jsou děti ze sociálně a sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí. Sociokulturně znevýhodňujícím prostředím rozumíme pro účely
tohoto dokumentu takové sociální a kulturní prostředí, které dítěti znesnadňuje zapojení do
hlavního vzdělávacího proudu.
Včasná péče v oblasti vzdělávání bude poskytována dětem ze sociálně a sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí a jejich rodinám především v období od tří let života dítěte do
zahájení školní docházky. V tomto období bude realizována především formou předškolního
3
vzdělávání a formou podpory kompetencí rodičů k rozvíjení potenciálu dítěte v jeho
přirozeném prostředí. Podle zákona 561/2004 Sb., školský zákon, mají děti z této cílové
skupiny právo na vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím
potřebám a možnostem, na vytvoření nezbytných podmínek, které toto vzdělávání umožní a
na poradenskou pomoc školy a školského poradenského zařízení2.
Sociokulturně znevýhodňující prostředí
Pojem „sociální znevýhodnění“ je pro účely školského zákona definován jako „rodinné
prostředí s nízkým kulturním a sociálním postavením, ohrožené sociálně patologickými jevy;
nařízená ústavní výchova nebo uložená ochranná výchova; nebo postavení azylanta
a účastníka řízení o udělení azylu na území České republiky podle zvláštního právního
předpisu“3). Průvodním jevem sociálního znevýhodnění je často méně podnětné prostředí pro
rozvoj kognitivního a morálního potenciálu dětí.
Vymezení cílové skupiny koncepce včasné péče o děti ze sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí v oblasti vzdělávání vychází z této formulace. Cílová skupina
v rámci této koncepce je širší.
Při definování sociokulturně znevýhodňujícího prostředí je třeba brát v úvahu také jazyk
užívaný v prostředí dítěte. Pokud prvním jazykem dítěte není čeština, nemusí to pro dítě ještě
znamenat znevýhodnění. Pokud je ale užíván jazyk na úrovni argotu nebo k jazykovému
rozvoji dítěte není v rodině vytvořeno podnětné prostředí, může to mít při zahájení plnění
povinné školní docházky pro žáka velmi limitující charakter.
Do skupiny dětí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí jsou dále zahrnuty děti,
jejichž rodina je nepodporuje (není schopna, nebo nechce podporovat) ve školních aktivitách
a přípravě na školu; vztah rodiny ke vzdělání je vlažný či dokonce záporný; rodina nezajišťuje
dostatečně materiální potřeby dětí; žije spíše na okraji společnosti nebo je sociálně vyloučená;
rodina dítěte se řídí kulturními vzorci, které jsou odlišné nebo v rozporu s kulturními vzorci
české společnosti; v rámci rodiny je užíván jiný než vyučovací jazyk nebo je tento jazyk
užíván nesprávně (například romský etnolekt češtiny nebo slovenštiny) či na úrovni argotu
nebo je oslabena samotná kvalita verbální komunikace uvnitř rodiny. Pokud prostředí, ve
kterém dítě vyrůstá vykazuje některé z těchto charakteristik, můžeme také hovořit o
sociokulturně znevýhodňujícím prostředí.
Nepřímým indikátorem příslušnosti k této skupině je situace, kdy byl nad výchovou dětí
stanoven dohled soudem či obecním úřadem.
3. Včasná péče
Pojem včasné péče se užívá v různých kontextech v poněkud odlišných akcentech.
V rámci tohoto dokumentu chápeme včasnou péči o děti ze sociokulturně znevýhodňujícího
prostředí jako souhrn opatření, které mají za cíl identifikovat možná rizika v rozvoji osobnosti
dětí a předcházet hrozícím negativním důsledkům sociokulturního znevýhodnění ve
vzdělanostní, morální a sociální kultuře osobnosti vymezené skupiny dětí.
2
§ 16 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon)
3)
Zákon č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění
pozdějších předpisů, (zákon o azylu), ve znění zákona č. 2/2002 Sb., zákona č. 217/2002 Sb., zákona č. 320/2002
Sb. a zákona č. 519/2002 Sb.
4
Včasná péče může navazovat na ranou péči nebo ji doplňovat. Raná péče je definována
jako soustava služeb a programů poskytovaných ohroženým dětem a dětem se zdravotním
postižením, i jejich rodinám.
Raná péče je v České republice věnována především dětem se zdravotním postižením.
Cílem takto pojaté rané péče je předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho důsledky a
poskytnout rodině, dítěti i společnosti předpoklady k sociální integraci. Služby rané péče jsou
poskytovány od zjištění rizika nebo postižení do přijetí do vzdělávací instituce tak, aby
zvyšovaly vývojovou úroveň dítěte v oblastech, které jsou ohroženy faktory biologickými,
sociálními a psychologickými. Na realizaci těchto služeb se podílejí resorty sociální,
zdravotnictví a školství. Služby jsou poskytovány odbornými pracovníky z veřejnoprávního
sektoru, neziskových organizací i privátních komerčních zařízení.
Vzhledem k potřebám klientů je raná péče zaměřena na děti od narození do zahájení školní
docházky s akcentem na děti do tří let, neboť první tři roky života hrají ve vývoji dítěte
zásadní roli. Je poskytována především v domácím prostředí.
3. 1. Vzdělávání vycházející z koncepce včasné péče
Včasnou péči o děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí v oblasti vzdělávání
definujeme s ohledem na potřeby cílové skupiny jako soustavu programů poskytovaných
dětem ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí a jejich rodinám.
Cílem takto pojaté včasné péče je předcházet školní neúspěšnosti dětí (eliminovat nebo
zmírnit důsledky sociálního znevýhodnění na jejich školní úspěšnost) a poskytnout rodině,
dítěti i společnosti předpoklady k sociální integraci. Programy včasné péče mají být
poskytovány od zjištění rizika nebo znevýhodnění do zahájení povinné školní docházky tak,
aby přispívaly ke zvyšování vývojové úrovně dítěte v oblastech, které jsou ohroženy faktory
biologickými, sociálními a psychologickými.
Včasná péče o děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí v oblasti vzdělávání je
na rozdíl od rané péče zaměřena především na období od tří let života dítěte do zahájení
povinné školní docházky. Rozhodující formu představuje vzdělávání těchto dětí
v předškolních zařízeních (včetně přípravných tříd), působení poradenských zařízení a práce s
rodinami formou podpory kompetencí rodičů k rozvíjení potenciálu dítěte v jeho přirozeném
prostředí.
Programy včasné péče budou efektivnější, když budou probíhat ve spolupráci resortů
školství, sociálních věcí a zdravotnictví. Programy budou rozvíjeny odbornými pracovníky
z veřejnoprávního sektoru, neziskových organizací i privátních komerčních zařízení.
3. 2. Zdůvodnění potřeby včasné péče ve vztahu k následné školní úspěšnosti
dětí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
V období od tří let života dítěte do zahájení povinné školní docházky je důležité rozvíjet
a sledovat rozvoj řeči, poznávacích funkcí a zda u dítěte dobře vytváří základ k rozvíjení
sociálních vztahů. Některé děti vyrůstají v prostředí, kde je užíván jiný jazyk než vyučovací.
V tomto období by měly mít příležitost pobývat v prostředí, ve kterém se vyučovací jazyk
používá. Zvláště děti, v jejichž rodině je nesprávně užíván vyučovací jazyk (například romský
etnolekt) nebo je užíván jazyk na úrovni argotu či kde je vůbec oslabena přirozená bohatost
5
verbální komunikace v rámci rodiny, jsou pak od začátku povinné školní docházky
znevýhodněny díky úrovni porozumění vyučovacímu jazyku, způsobem vyjadřování a úrovní
rozvoje kognitivních funkcí. Osobnostní rozvoj dítěte v tomto období je rovněž důležitou
přípravou na zahájení povinné školní docházky.
V tomto období je důležité poskytnout rodičům dítěte informace a podporu k zařazení
dítěte do předškolního vzdělávání a podporovat kompetentnost rodičů k rozvíjení potenciálu
dítěte v jeho přirozeném prostředí.
Vhodným prostředkem podpory v tomto období je v prvé řadě zapojení dítěte do
předškolního vzdělávání v mateřských školách, nebo alespoň v pěti letech do přípravných
tříd. Zkušenosti z práce přípravných ročníků pro děti ze sociokulturně znevýhodňujícího
prostředí ukazují, že již jeden nebo dva roky práce v přípravných třídách pomáhá dětem ze
sociokulturně znevýhodňujícího prostředí úspěšně zahájit povinnou školní docházku
v základních školách. Pedagogičtí pracovníci těchto tříd však opakovaně upozorňují, že čím
déle dítě do předškolního vzdělávání dochází, tím je pravděpodobnost dobrého školního startu
vyšší. Další výhodou předškolního vzdělávání v mateřských školách je společný pobyt dětí
z majoritní společnosti a odlišného kulturního prostředí.
Rozvíjení kompetencí rodičů k přípravě dítěte na školní docházku v domácím prostředí
představuje další žádoucí směr působení. Zkušenosti z takto zaměřených projektů ukazují, že
většina rodičů zapojených do projektu pak dokáže dítě podporovat i během školní docházky.
Rodiče, které takto začnou pracovat s dětmi, se pak často stávají dobrými „propagátory“a
pomáhají přesvědčit další rodiče ve své komunitě.
4. Rizika realizace včasné péče o děti ze sociokulturně znevýhodňujícího
prostředí4
Včasná péče je vzhledem ke své novosti spojena s určitými nesnázemi, zejména
v počátcích své realizace.
• Zkušenosti s poskytováním podpory dětem ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
v rámci přípravných tříd a mateřských škol jsou poměrně krátkodobé. Kvalita
vzdělávacích programů v těchto třídách je na různé úrovni. Vzdělávací programy
některých předškolních vzdělávacích subjektů jsou nedostatečně zaměřeny na rozvoj
osobnosti dětí z cílové skupiny a rozvoj potřebných dovedností.
• V přípravných třídách a mateřských školách, které poskytují včasnou péči dětem ze
sociokulturně znevýhodňujícího prostředí a jejich rodinám, by měli pracovat zkušení
pedagogičtí pracovníci s odpovídajícími profesními kompetencemi, kteří budou vycházet
z individuálních vzdělávacích potřeb dětí včetně zohlednění jejich sociálního, kulturního
či etnického zázemí a budou uplatňovat tvořivě humánní přístup k dítěti a jeho rodině. To
však v praxi škol není vždy pravidlem.
• Realizační kroky v oblasti včasné péče o děti ze sociokulturně znevýhodňujícího
prostředí, které vedou ke zlepšování situace těchto dětí na jednotlivých úrovních
(ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, krajské úřady a zřizovatelé škol), nejsou
4
Zdroj - „Informace o současné situaci v oblasti včasné péče o děti ze sociokulturně znevýhodňujícího
prostředí“, která byla 7. 4. 2004 spolu s „Návrhem cílů koncepce včasné péče o děti ze sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí v oblasti vzdělávání“ předložena k projednání vládě ČR a byla přijata usnesením
č. 323.
6
vždy dostatečně propojeny. Tato obtíž by měla odeznívat spolu s usazováním nového
územněsprávního členění státu.
5. Klíčové problémy, na jejichž řešení je koncepce včasné péče zaměřena
• Ve studijních a učebních materiálech středních a vysokých škol, které realizují
pregraduální a postgraduální vzdělávání učitelů, není dostatečně obsažena problematika
vzdělávání dětí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Tato problematika je málo
zastoupena také v programech dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
• Zkušenosti ukazují, že se učitelům nedaří vždy účinně podporovat děti ze sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí v jejich pozitivním sebepojetí a přesvědčení o vlastních
schopnostech. U některých pedagogických pracovníků se vyskytuje nereflektované
očekávání nižších výkonů od dětí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí.
Stereotypní předpoklad, že děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí mají jen
určité předpoklady pro dosažení dobrého vzdělání, je pro jejich rozvoj značně limitující.
• U rodičů dětí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí (především z romských
komunit) se ve vztahu ke škole projevuje relativní lhostejnost ke vzdělávání a nedůvěra
k institucím. Rodiče často nechápou význam předškolní přípravy pro budoucí osud svých
dětí a příliš se nedaří je informovat a motivovat ke spolupráci. Proto rodiče dětí ze
sociálně slabých komunit v menší míře přihlašují své děti do mateřských škol nebo
přípravných tříd.
• Spolupráce školy a rodičů ze sociálně vyloučených komunit bývá nedostatečná.
Pedagogičtí pracovníci komunikují s rodiči především při řešení problémů v chování
a rozvíjení dítěte. Spolupráce na partnerské úrovni není dostatečně rozvinuta.
• Děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí zahajují povinnou školní docházku
nedostatečně připraveny častěji, než děti z většinové společnosti. V důsledku toho jsou
pak zařazovány do systému speciálního vzdělávání, nebo dosahují na základní škole
nižších školních výsledků, než jim umožňuje jejich vzdělávací potenciál.
6. Příležitosti, které jsou v systému vzdělávání vytvořeny k realizaci včasné
péče o děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
• Přípravné třídy pro děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí mají zkušenosti
s přípravou dětí na zahájení povinné školní docházky v hlavním vzdělávacím proudu již
od roku 1997. Monitoring efektivity přípravných ročníků (2003) a inspekční zpráva
(2000) potvrzuje, že většina dětí, které absolvovaly tuto předškolní přípravu, zahajuje
úspěšně povinnou školní docházku v běžných základních školách.
• V předškolním vzdělávání se již dva roky realizuje kurikulární reforma. Mateřské školy
vytvářejí na základě Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání školní
vzdělávací programy, ve kterých pružně reagují na potřeby dětí.
• V rámci České republiky je v některých lokalitách vytvořena síť terénních sociálních
pracovníků, kteří se mohou stát efektivními spolupracovníky při vyhledávání rodin, které
jsou potenciálními klienty včasné péče pro děti ze sociokulturně znevýhodňujícího
prostředí.
• Projekty zaměřené na spolupráci s rodinami při přípravě dětí na školu v jejich přirozeném
prostředí vykazují pozitivní výsledky. Spolupráce odborných pracovníků s dětmi a jejich
7
rodiči se ukazuje být efektivní. Pozitivní dopad takovéto spolupráce ověřuje například
projekt „Schůdky“, který je od roku 2002 rozvíjen v Ostravě. Jako pozitivum zmiňují
realizátoři projektu rozšiřující se skupinu maminek, které s dětmi dále pracují a stávají se i
aktivistkami programu. Mohou tak pomoci ostatním rodičům ze své komunity pochopit
důležitost předškolní přípravy dětí a pracovat na zvyšování své rodičovské kompetence.
• Projekty zaměřené na podporu zařazování dětí ze sociokulturně znevýhodňujícího
prostředí do běžných mateřských škol využívají spolupráce vychovatelů, asistentů
a terénních sociálních pracovníků. Pomáhají také pedagogickým pracovníkům mateřských
škol orientovat se v možnostech zakotvených v legislativě pro děti ze sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí, rozšiřují kompetence učitelů v oblasti multikulturního
vzdělávání a komunikativního přístupu k rodinám těchto dětí, v oblasti pedagogiky
zaměřené na dítě.
• Zákon 561/2004 Sb., školský zákon, vytváří předpoklady pro přípravu školních
vzdělávacích programů na základě vzdělávacích potřeb a možností dětí. Podle citovaného
zákona mají děti z cílové skupiny této koncepce „právo na vzdělávání, jehož obsah, formy
a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem, na vytvoření nezbytných
podmínek, které toto vzdělávání umožní a na poradenskou pomoc školy a školského
poradenského zařízení“5.
7. Doporučení k zabezpečení včasné péče o děti ze sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí
Abychom zabezpečili podmínky k optimálnímu rozvoji dětí cílové skupiny před
nástupem do povinné školní docházky, doporučujeme realizovat následující programy a
opatření.
1. Je nezbytné zajistit provázání jednotlivých institucí, které o děti pečují (sociálně-právní
ochrana dítěte, příslušná zdravotnická zařízení, pedagogicko-psychologické poradenství)
ve sjednoceném systému, aby se dosáhlo šance vytvářet společně sociální a pedagogicko-
psychologické diagnózy problémů dětí z rizikového prostředí, včetně prostředí
znevýhodňujícího sociálně a sociokulturně. Jen tak je možno včas a účinně zachytit děti,
které akutně potřebují pomoc.
2. Vedle osvěty a motivace v cílových komunitách je potřebné hledat i nástroje, které vytvoří
tlak na rodiče, jejichž dítě zjevně v důsledku sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
rodiny potřebuje navštěvovat předškolní zařízení.
3. Programy a opatření v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, kteří působí
v předškolním vzdělávání, zaměřené na rozvíjení kompetencí pedagogických pracovníků
pro vzdělávání dětí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí v období od tří let dítěte
do nástupu do povinné školní docházky.
4. Programy a opatření zaměřené na zvýšení počtu dětí ze sociokulturně znevýhodňujícího
prostředí, které budou absolvovat předškolní vzdělávání v mateřských školách nebo
v přípravných třídách pro děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Docházka
těchto dětí do mateřských škol a dalších forem předškolního vzdělávání je optimální od tří
let života dítěte do nástupu do povinné školní docházky.
5
§ 16 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném
vzdělávání (školský zákon),
8
5. Společné programy a opatření resortu školství, mládeže a tělovýchovy, práce a sociálních
věcí a resortu zdravotnictví, které budou působit na rodiče dětí ze sociálně
znevýhodňujícího prostředí, aby převzali větší zodpovědnosti za rozvoj dětí v období před
nástupem do povinné školní docházky, a aby se předškolní přípravou dětí seriozně
zabývali.
6. Realizace programů zaměřených na pilotní ověřování projektů včasné péče o děti ze
sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Projekty budou zaměřeny na:
• vytvoření středisek včasné péče při mateřských školách nebo základních školách
zřizujících přípravné ročníky,
• vytvoření a realizace pobytových kurzů pro rodiče a děti ze sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí ve věku od tří let do zahájení školní docházky,
• vytvoření a realizace prezenčních dlouhodobých kurzů pro rodiče a děti ze sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí ve věku od tří let do zahájení školní docházky.
8. Vytváření forem průběžného monitorování a vyhledávání případných mezer systému
včasné péče
•
Včasná péče zvyšuje předpoklad úspěšné sociální integrace.
Snižuje možný negativní dopad sociálně a kulturně znevýhodňujícího prostředí na školní
úspěšnost dítěte na počátku povinné školní docházky a zvyšuje jeho šance na úspěšné
zahájení a absolvování prvního stupně povinné školní docházky v hlavním vzdělávacím
proudu.
• Včasná péče o děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v oblasti vzdělávání
snižuje riziko vzniku postižení druhotného. To je projevem porušení vazeb dítěte s jeho
okolím nebo nedostatečným rozvinutím vzdělávacího potenciálu dítěte.
• Včasná péče zahrnuje spolupráci s rodinou dítěte a zaměřuje se na posílení její
kompetence k rozvíjení potenciálu dětí.
• Posílení kompetencí rodičů k rozvíjení potenciálu dítěte v jeho přirozeném prostředí.
Formy včasné péče zaměřené do této oblasti zároveň přispívají ke stabilizaci rizikových
rodin.
• Ekonomický přínos můžeme předpokládat především v dlouhodobé perspektivě. Při
účinné práci podpoře rozvoje dítěte v rámci včasné péče se sníží počet žáků, kteří budou
v průběhu a především v prvních třech letech povinné školní docházky vyžadovat
speciální péči. Zvyšuje se tak pravděpodobnost, že žáci budou pokračovat v přípravě na
povolání po ukončení povinné školní docházky a dosáhnou tak vyšší kvalifikace.
Pravděpodobnost, že tyto děti v budoucnosti rozšíří řady dlouhodobě nezaměstnatelných,
se účinnou péčí snižuje.
9. Evaluace efektivity navrhované koncepce
Výsledky podpory, poskytované dětem, žákům a studentům ze sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí jsou obtížně vyhodnotitelné. Kvantitativní údaje o této skupině a
jejich výsledcích ve vzdělávání nejsou plošně k dispozici. V rámci realizace navrhovaných
doporučení se počítá s analýzou proměny klimatu ve vzdělávacích institucích, s postupnými
9
změnami postojů a přístupu učitelů, s větší otevřeností základních škol v rámci vzdělávacího
systému.
V následujícím období bude nadále pedagogicko psychologicky a etnosociologicky
sledována a statisticky analyzována situace ve školách, v interakci pedagogický pracovník –
žáci, škola – rodina.
Součástí realizace všech programů a opatření v oblasti včasné péče bude také
monitorování školní úspěšnosti dětí, které absolvovaly některý z realizovaných programů.
V rámci monitoringu budou realizátoři sledovat, v jakém typu školy děti zahájí povinnou
školní docházku a jaká je jejich školní úspěšnost v prvních třech letech povinné školní
docházky.
10. Podpora včasné péče a její financování
Připravovaná podpora včasné péče o děti ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
v oblasti vzdělávání je spojena především se vzděláváním pedagogických pracovníků,
zaměřeným na popsaná rizika a klíčové problémy, které dosud u pedagogů přetrvávají. Tato
část bude hrazena ze stávajících prostředků MŠMT, vydávaných na další vzdělávání
pedagogických pracovníků, jedná se o změnu priorit tohoto vzdělávání.
K řešení problémů integrace sociokulturně znevýhodněných je připraven národní rozvojový
projekt MINORITY (pracovně Otevřená cesta) s názvem „Zlepšení podmínek vzdělávání
žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a minorit v hlavním vzdělávacím proudu“.
Projekt bude spolufinancovaný z Evropského sociálního fondu, opatření 3.1 Operačního
programu Rozvoj lidských zdrojů a skládá se ze dvou fází. Součástí tohoto projektu je
příprava a pilotní ověřování uvedená v textu Koncepce. Ta budou prováděna v rozsahu, který
prostředky řečeného projektu umožní.
10
Autor:
MŠMT (2005)
Primární kategorizace zdrojů: