NÁVRH AKČNÍHO PLÁNU REALIZACE KONCEPCE VČASNÉ PÉČE
O DĚTI ZE SOCIÁLNĚ ZNEVÝHODŇUJÍCÍHO PROSTŘEDÍ
Vláda ČR na svém zasedání dne 14. května 2008 schválila usnesením č. 539
Zprávu vlády o realizaci Koncepce (projektu) včasné péče o děti ze sociokulturn ě
znevýhodňujícího prostředí v oblasti vzdělávání za období 2005 – 2007 včetně
aktualizace.
Koncepce včasné péče o děti se sociálně znevýhodňujícího prostředí je jedním ze
základních dokumentů vymezujících rámec aktivit realizovaných s cílem předcházet
vzniku sociálních handicapů, v jejichž důsledku děti socializující se a trvale žijící
v sociálně znevýhodňujícím prostředí nedosahují naplnění svého vzdělávacího potenciálu
a předčasně ukončují vzdělávání, a naopak vytvářet předpoklady pro zvýšení jejich školní
úspěšnosti, prodloužení vzdělávací dráhy a následné získání kvalifikace.
Tento akční plán je zcela v souladu s programem Systému včasné intervence a
Návrhem opatření k transformaci a sjednocení systému péče o ohrožené děti
vypracovaném MV a bude realizován ve spolupráci s tímto rezortem.
Mezi hlavní úkoly vyplývající z uvedené koncepce patří:
Průběžná realizace programů a opatření na podporu informovanosti o Koncepci
včasné péče o děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí,
zvýšení míry koordinace činností jednotlivých institucí, které o děti pečují
(sociálně-právní ochrana dítěte, poskytovatelé sociálních služeb zdravotnická
zařízení, pedagogicko-psychologické poradenství, terénní sociální pracovníci,
zdravotně sociální pracovníci, vzdělávací instituce působící v předškolním
vzdělávaní, apod.) s cílem zabezpečit jejich komplexní a synergické působení,
průběžná realizace programů a opatření v oblasti počátečního a dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků, kteří působí v předškolním vzdělávání, zaměřené na
rozvíjení kompetencí pedagogických pracovníků pro vzdělávání dětí ze sociálního
znevýhodňujícího prostředí v období od tří let dítěte do počátku povinné školní
docházky,
standardizace a metodická podpora programů a opatření včasné péče
prostřednictvím vytvoření standardů kvality včasné péče o děti ze sociálně
znevýhodňujícího prostředí včetně evaluace a její metodiky,
průběžná realizace programů a opatření zaměřených na zvýšení počtu dětí ze
sociokulturně znevýhodňujícího prostředí absolvujících některou z forem
předškolního vzdělávání (zejména v MŠ či přípravných třídách pro děti ze
sociokulturně znevýhodňujícího prostředí),
realizace programů zaměřených na pilotní ověřování projektů včasné péče o děti
ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí,
1
zavedení systému přezkoumávání odborných stanovisek poradenských zařízení a
zařízení preventivně výchovné péče,
podporování výzkumných záměrů (a dalších výzkumných aktivit) v oblasti
vzdělávání dětí předškolního věku se sociálním znevýhodněním.
Realizace programů a opatření v oblasti včasné péče předpokládá součinnost resortů
školství, mládeže a tělovýchovy, práce a sociálních věcí a zdravotnictví, a jejich aktivní
spolupráci s dalšími subjekty. Na konkretizaci úkolů a jejich realizaci na úrovni krajů a
obcí s rozšířenou působností se předpokládá rovněž spolupráce s Agenturou pro sociální
začleňování v romských lokalitách. Cílem je dosažení odpovídající míry koordinace,
vzájemné provázanosti a synergického působení realizovaných aktivit, jakožto
nezbytného předpokladu pro jejich efektivitu.
Cíle definované v Akčním plánu koncepce včasné péče o děti ze sociálně
znevýhodňujícího prostředí lze rozdělit do šesti základních oblastí:
1. Koordinace a plánování aktivit
V rámci naplňování akčního plánu budou vytvářeny předpoklady pro koordinaci
aktivit realizovaných v rámci včasné péče o děti ze sociálně znevýhodňujícího
prostředí, budou definovány koncepty aktivit, definovány oblasti činnosti, cílové
skupiny a kompetence jednotlivých subjektů podílejících se na realizaci včasné
péče.
2. Charakter péče
Oblast je zaměřena především na realizaci pilotních projektů a ověřování aktivit
včasné péče, s přesahem k preventivním aktivitám realizovaným v období od
narození do tří let a rovněž v období před narozením dítěte, v rámci přípravy na
rodičovství.
3. Analytické a výzkumné aktivity
Oblast je zaměřena na získávání relevantních podkladů pro další rozvoj konceptů
včasné péče a možnosti jejího rozšíření na věkovou skupinu do tří let, a to
prostřednictvím realizace analytických a výzkumných aktivit. Dále pak na
vytvoření podmínek pro realizaci daných aktivit.
4. Vzdělávání subjektů zajišťujících včasnou péči
Oblast je zaměřena na posílení kvalifikace osob podílejících se na realizaci včasné
péče prostřednictvím zařazování dané problematiky do oblasti profesní přípravy i
dalšího vzdělávání odborníků zajišťujících včasnou péči.
5. Standardizace, metodická podpora a evaluace
Oblast je zaměřena na vytváření podkladů umožňujících zkvalitnit poskytování
včasné péče prostřednictvím standardizace a metodické podpory, dále pak na
přípravu rámce pro evaluaci postupů a aktivit včasné péče.
6. Financování a legislativa
2
Oblast je zaměřena na analýzu legislativního rámce poskytování včasné péče a
přípravu podkladů pro jeho eventuelní úpravu, dále pak na zajištění financování
aktivit souvisejících s poskytováním včasné péče. V rámci tohoto cíle bude rovněž
novelizován § 16 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním,
vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších
předpisů.
Naplňování akčního plánu směřuje rovněž výraznou měrou k přípravě nové koncepce
včasné péče, jejímž základem je rozšíření realizovaných aktivit na věkovou skupinu 0 – 6
a zároveň rozvoj postupů preventivního působení v oblasti přípravy na rodičovství.
Podoba konceptu včasné péče s předpokládaným počátkem realizace od roku 2011 by
měla zahrnovat především:
postupy aktivní depistáže faktorů rizikových pro vývoj dítěte probíhající
kontinuálně v období od přípravy na rodičovství do začátku školní docházky,
založené na multidisciplinární spolupráci odborníků a resortů
rozvoj a aplikaci mechanismů sociální aktivizace rodin a rozvoj terénních služeb a
poradenství směřující k rodinám (např: zvýšení motivace rodičů pro vzdělávání
svých dětí)
rozvoj a realizaci programů na zajištění adekvátní spolupráce rodin a institucí a
dalších subjektů zajišťujících včasnou péči, princip bude realizován také v rámci
IPN OP VK (Individuální projekt národní Operačního programu Vzdělávání pro
konkurenceschopnost) – Rozvoj komunitních škol
další rozvoj programů zaměřených na posilování mechanismů systémového
přístupu a multidisciplinární spolupráce v oblasti poskytování včasné péče.
v prováděcím dokumentu k OP VK, v části 2.2, Specifický cíl 1 je jako cíl
uvedeno: „Rozvoj a zkvalitňování počátečního vzdělávání s důrazem na zlepšení
klíčových kompetencí absolventů garantující uplatnitelnost na trhu práce a zvýšení
jejich motivace k dalšímu vzdělávání.“ Je v rámci prioritní osy 1 „Počáteční
vzdělávání“. Z tohoto titulu můžeme financovat programy pro děti v předškolním
věku. Včasná péče je jedním z okruhů této prioritní osy a uvedené programy
budou vyhlášeny v nejbližší výzvě individuálních programů ostatních.
3
Akční plán realizace Koncepce
Koordinace a plánování aktivit včasné péče
Cíl
1. Koordinovat
činnost subjektů
podílejících se
na
realizaci
včasné péče
Činnost (aktivita, opatření)
Ustavení pracovní skupiny Ministerstva
školství mládeže a tělovýchovy za
účasti zástupců Ministerstva práce a
sociálních
věcí,
Ministerstva
zdravotnictví, Ministerstva pro lidská
práva a menšiny, Ministerstva pro
místní rozvoj, Ministerstva vnitra,
Svazu měst a obcí, Asociace krajů,
veřejného ochránce práv a případných
dalších subjektů. Využít platformy
zřízené za účelem vypracování strategie
boje proti sociálnímu vyloučení v ČR.
Časový
horizont
(termín)
Červen 2009
Odpovědnost za plnění Finanční zajištění
MŠMT, ve spolupráci Bez dalšího dopadu
s ministrem pro lidská rozpočet kapitoly.
práva, MPSV, MZ
Průběžně
na
Bez dalšího dopadu na
rozpočet kapitoly, analýza
bude realizována v rámci
OP VK
Činnost PS zahrnuje mimo jiné:
- Analýzu současného stavu
- Přípravu
ustavení
krajské
koordinační platformy
- Definování cílových skupin
- Iniciování výzkumných aktivit
- Tvorbu
širší
koncepce
komplexní péče o děti ve věkové
skupině 0 – 6 let od roku 2011
Rozpracovat
možnosti
koordinace
včasné péče na úrovni krajů a na úrovni
obcí s rozšířenou působností, včetně
doporučení k realizaci.
MŠMT ve spolupráci s
MPSV, MZ, ministrem
pro lidská práva a
menšiny,
Asociací
krajů, SMO
4
Bez dalšího dopadu na
rozpočet kapitoly.
Charakter péče
Cíl
2. Realizovat
programy
zaměřené
na
pilotní
ověřování
projektů včasné
péče o děti se
sociálním
znevýhodněním,
Činnost (aktivita, opatření)
1. Vytvoření portfolia programů včasné
péče určených k pilotnímu ověření
2. Vytvořit předpoklady k realizaci
v následujícím
období
programy
zaměřené na:
Pilotní ověření programů aktivní
depistáže faktorů rizikových pro
zdravý vývoj dítěte, zaměřené na
období před narozením dítěte
o Pilotní
ověření
programů
zaměřených na sociální aspekty
práce pediatrů
o Pilotní
ověření
programů
zaměřených
na
činnost
inkluzivních mateřských center
(činnost je zaměřena na peer
aktivity, vzdělávání, sociální a
pedagogické
intervence,
bezpečnost)
o Pilotní
ověření
programů
zaměřených na poskytování
terénního poradenství a sociálně
aktivizačních služeb pro rodiny
s dětmi do tří let
o Pilotní
ověření
programů
zaměřených na aktivní depistáž
faktorů rizikových pro zdravý
vývoj dítěte v období do tří let
3. Pilotní ověření programů přípravy na
rodičovství
Časový
horizont
(termín)
2009
2009
Odpovědnost za plnění Finanční zajištění
Pracovní skupina Bez dalšího dopadu na
MŠMT rozpočet kapitoly.
MŠMT ve
MPSV, MZ
spolupráci Součástí přípravy programů
bude i definování finančních
zdrojů jednotlivými partnery
podle příslušné gesce.
spolupráci Součástí přípravy programů
bude i definování finančních
o
MŠMT ve
MPSV, MZ
2010
5
4. Pilotní ověření programů alternativní
předškolní
přípravy,
zahrnující
spolupráci se základními školami
5. Pilotní ověření programů zaměřených
na podporu inkluzivního vzdělávání
( Inkluze
–
vytvoření
2010 MŠMT
2010 MŠMT
2010 MŠMT
2010 MŠMT
2010 MŠMT
2010 PS MŠMT
diferencovaných podmínek různým
dětem tak, že všechny – ač se svými
schopnostmi mohou značně lišit –
získají prostředí, které je optimálně
rozvíjí a přitom mohou pracovat ve
společné, výkonově heterogenní
sociální skupině. Smyslem inkluzívní
školy je bourat zbytečné sociální
bariéry, ve společném integrujícím
výchovném prostředí dopřát všem
žákům
vzdělání,
které
bude
naplňovat právě jejich individuální
potřeby)
v mateřských školách
6. Pilotní ověření programů zaměřených
na zvyšování kompetencí rodičů pro
přípravu dítěte na úspěšné zahájení
školní docházky
7. Pilotní ověření programů zaměřených
na rozvoj spolupráce mezi rodinou a
realizátorem předškolní přípravy
8. Pilotní ověření programů zaměřených
na zvýšení počtu dětí absolvujících
předškolní přípravu
9. Příprava programu podpory pilotního
ověřování postupů a aktivit včasné péče,
včetně
preventivních
aktivit
realizovaných v období do tří let věku
dítěte
6
zdrojů jednotlivými partnery
podle
příslušné
gesce.
Programy
realizované
v oblasti včasné péče o děti
0 -6 - OP VK prioritní osa
1. 2.
Analytické a výzkumné aktivity
Cíl
3. Realizovat
výzkumné
záměry a další
výzkumné
aktivity
v oblasti
vzdělávání dětí
se
sociálním
znevýhodněním
Činnost (aktivita, opatření)
1. Podpora výzkumných záměrů a další
výzkumných aktivit zaměřených na
oblast vzdělávání dětí se sociálním
znevýhodněním, mechanismy včasné
péče a rané péče o děti se sociálním
znevýhodněním
2. Akcentace podpory výzkumných
aktivit zaměřených na oblast vzdělávání
dětí se sociálním znevýhodněním a
oblast
rané
péče
v dotačních
programech vyhlašovaných MŠMT
3. Realizace komplexní komparativní
analýzy
(případně
dílčích
komparativních analýz) koncepcí včasné
péče v zahraničí, zajistit překlady
klíčových publikací
4. Realizace analýzy vzdělanostních
rozdílů
z hlediska
etnicity
a
socioekonomického postavení
5. Účast zástupců MŠMT na evropských
platformách zabývajících se tématikou
včasné
péče
a
spolupráce
se
zahraničními odborníky, jako je např:
Časový horizont Odpovědnost 2009-2010 MŠMT Stávající dotační programy
(termín) plnění dotační programy, OPVK.
2009-2010 MŠMT
2009 MŠMT Stávající dotační program.
2010 MŠMT OP VK projekty technické
pomoci.
2009 - 2010 MŠMT Bez dalšího dopadu
rozpočet kapitoly.
Romský vzdělávací fond a případně i
Světová banka
7
za
Finanční zajištění
Stávající dotační programy
dotační programy, OPVK,
výzkum pro státní správu.
na
Vzdělávání subjektů podílejících se na realizaci včasné péče
Cíl
4. Zvyšovat
kvalifikaci
pracovníků
podílejících
se na realizaci
včasné péče
Činnost (aktivita, opatření)
6. Zařazení problematiky vzdělávání sociálně
znevýhodněných žáků, se zvláštním zřetelem na
tématiku včasné péče o děti ze sociálně
znevýhodňujícího prostředí do pregraduální
přípravy pedagogických pracovníků (učitelé,
učitelé MŠ, vychovatelé, asistenti, speciální
pedagogové atd.) se zvláštním zřetelem na
přípravu pedagogů v oblasti předškolního
vzdělávání a asistentů pedagoga
7. Posílení programů a aktivit realizovaných
v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků
a
celoživotního
vzdělávání
zaměřených
na
rozvoj
kompetencí
pedagogických pracovníků (včetně pracovníků
zajišťujících poradenské služby ve školských
poradenských zařízeních) v oblasti práce s dětmi
ze sociálně znevýhodňujícího prostředí, se
zvláštním zřetelem na oblast poskytování včasné
péče
8. Vytvoření předpokladů pro realizaci
programů vzdělávání pracovníků realizujících
aktivity v oblasti rané a včasné péče (lékaři,
střední
zdravotnický
personál,
sociální
pracovníci, NNO) k realizaci v následujícím
období
9. Vytvoření předpokladů pro realizaci
programů zaměřených na rozvoj kapacit
subjektů realizujících aktivity v oblasti včasné
péče k realizaci v následujícím období
10. Zaměřit činnost České školní inspekce na
posílení
inkluzivních
prvků
v oblasti
Časový Odpovědnost za plnění Finanční zajištění
horizont
(termín)
2010
MŠMT ve spolupráci Bez dalšího dopadu na
s akademickou obcí rozpočet kapitoly.
2010 MŠMT ve spolupráci 2009 PS Součástí přípravy programů
s akademickou obcí MŠMT bude i definování finančních
ve zdrojů jednotlivými partnery
spolupráci s MPSV, MZ podle příslušné gesce.
2010 MŠMT, MPSV Součástí přípravy programů
bude i definování finančních
zdrojů jednotlivými partnery
podle příslušné gesce.
MŠMT Bez dalšího dopadu na
rozpočet kapitoly.
2009
2010
8
-
předškolního vzdělávání.
11.
Rozšíření
stávajícího
portálu
http://www.rvp.cz/ o problematiku včasné péče
2010
MŠMT
Bez dalšího dopadu na
rozpočet kapitoly.
Standardizace, metodická podpora a evaluace
Cíl
5. Vytvořit
podmínky pro
standardizaci,
evaluaci a další
zkvalitňování
mechanismů
včasné péče
Činnost (aktivita, opatření)
Časový Odpovědnost za plnění Indikátor(y) naplnění
horizont
(termín)
2009
MŠMT Bez účelového navýšení
2. Příprava metodických materiálů 2010 MŠMT ve spolupráci s 3. Příprava rámce pro periodickou 2010 MŠMT Součástí přípravy programů
k realizaci MPSV, MZ a další realizaci analýzy vzdělávacích rozdílů bude i definování finančních
vybraných z hlediska etnicity a socioekonomického zdrojů jednotlivými partnery
mechanismů postavení (PIFA, vzdělávací trajektorie podle příslušné gesce.
včasné péče – v návaznosti na v současné době ESF a stávající rozpočet bez
realizovaný účelového navýšení
výzkum,
statistické
sledování)
4. 2010 MŠMT
Ověření
možnosti
aplikace
mezinárodních nástrojů pro hodnocení
kvality včasné péče o děti ze sociálně
znevýhodňujícího prostředí
1. Příprava rámce pro koncepci evaluace
a standardizace mechanismů včasné
péče
9
Financování a legislativa
Cíl
6. Zajistit
odpovídající
legislativní
prostředí
a
dostatečné
a
kontinuální
financování
programů
včasné péče a
s možností
rozšíření cílové
skupiny na děti
do tří let
Činnost (aktivita, opatření)
Časový Odpovědnost za plnění Indikátor(y) naplnění
horizont
(termín)
Průběžně
MŠMT 2. Příprava možností financování aktivit 2010 MŠMT 3. 2009-2010 MŠMT 4. 2010 MŠMT, MPSV, V rámci OP VK prioritní
včasné péče pro věkovou skupinu do tří MPSV Zacílení Zajištění osy 1.2. – viz cíl 2 - pilotáž
let (ve spolupráci s MPSV) dotačních dostatečného zaměřená na předškolní
programů a vzdělávání v rámci včasné
vyhlašovaných MŠMT na oblast včasné kontinuálního financování pro rozšíření péče
péče aktivit ranné péče směrem k věkové Součástí přípravy programů
skupině bude i definování finančních
dětí zdrojů jednotlivými partnery
ze podle příslušné gesce – viz
sociálně cíl 2/ aktivity 2.
znevýhodňujícího prostředí do tří let Stávající
Program
na
podporu vzdělávání dětí a
žáků
se
sociálním
znevýhodněním,
v roce
2009
budou
v rámci
programu na danou oblast
využity finanční prostředky
v objemu cca 4 mil Kč
Součástí přípravy programů
bude i definování finančních
zdrojů jednotlivými partnery
podle příslušné gesce – viz
cíl 2/ aktivity 2 – 3, cíl 4/
aktivity 8 – 9, cíl 5/ aktivita
2.
5. Vyhledávání mimoresortních zdrojů Průběžně MŠMT 2009 - 2010 MŠMT ve spolupráci s
pro zajištění financování aktivit včasné MPSV, MZ
péče
6. Vytváření analýz pro legislativní
rámec realizace včasné péče a rozšíření
aktivit včasné péče na věkovou skupinu
1. Využití prostředků z OP Vzdělání pro
konkurenceschopnost
na
realizaci
pilotních programů uvedených u cíle 2/
aktivity 3 - 9.
10
ve
spolupráci
Součástí přípravy programů
bude i definování finančních
zdrojů jednotlivými partnery
dětí do tří let, příprava návrhů
případných
legislativních
změn.
Legislativní rámec je stanoven § 54
zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních
službách, kde je cílová skupina služeb
rané péče vymezena pro rodiče a děti od
0 do 7 let věku, tj. i pro skupinu dětí ve
věku 0 - 3 roky.
podle příslušné gesce.
11
Autor:
MŠMT (2008)
Primární kategorizace zdrojů: