Příloha
Výsledky on-line
dotazníkového šetření
v mateřských školách
Praha
2011
Základní statistika dotazníku
V dotazníku je 47 otázek.
Alespoň jednou stisklo tlačítko pro přechod na další stránku 142 respondentů.
První odpověď se uskutečnila 06. 06. 2011 v 01:20 a poslední 14. 06. 2011 v 09:23.
Vyplnění dotazníku trvalo průměrně 0 hod. 21 min., střední hodnota (medián) je 0 hod.
17 min., minimálně 0 hod. 01 min., maximálně 4 hod. 00 min.
Respondenti pravděpodobně 16krát využili přerušení pomocí odeslání odkazu.
Zaměření dotazníku – základní sledované oblasti
Jednotlivé položky dotazníku se zaměřují na následující oblasti:
Identifikační údaje o respondentovi (položky č. 1–5)
Materiální podmínky, věcné vybavení mateřské školy (položky č. 6–7)
Organizační podmínky (položky č. 8–11)
Podmínky pro individualizaci (položky č. 12–21)
Podmínky pro další vzdělávání pedagogů (položky č. 22–25)
Spolupráce s rodiči (položky č. 26–33)
Spolupráce se zřizovatelem (položky č. 34–35)
Výsledky vzdělávání (položky č. 36–40)
Individuální diagnostika, odklady školní docházky (položky č. 41–46)
Názory pedagogů na možnosti řešení současných problémů praxe (položka č. 47)
Základní charakteristika osloveného souboru mateřských škol
Položky dotazníku č. 1 – č. 5 se týkají charakteristiky vybraného souboru respondentů.
V rámci šetření bylo osloveno 300 mateřských škol ze všech krajů republiky.
Byly vybrány tak, aby byla zastoupena krajská města, okresní města i venkovské lokality,
vícetřídní i jednotřídní mateřské školy, samostatné či sloučené subjekty, státní
i soukromé školy.
Dotazník vyplnilo celkem 142 mateřských škol.
Mezi nimi je 101 vícetřídních, 41 jednotřídních, 87 samostatných subjektů, 55 sloučených
subjektů, 139 státních mateřských škol a 3 soukromé.
1
Odpovědi na otázky č. 6 – č. 47, jejich vyhodnocení, grafy, komentáře
Otázka č. 6
Jak hodnotíte věcné a materiální vybavení Vaší školy?
Četnost
a) vyhovuje b) nevyhovuje
četnost 130 12
relativní četnost 91,55 % 8,45 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
92 % dotázaných zhodnotilo materiální podmínky své mateřské školy jako vyhovující. Tento výsledek je
rámcově v souladu s údaji získanými ČŠI v roce 2010 (zde ředitelky označují materiálně technické
vybavení v 88,8 % za optimální).
2
Otázka č. 7
Označte, co konkrétně nevyhovuje.
a) budova a její
prostory
Četnost
četnost 3 6 4 10 4 2 9 2 0
relativní četnost 25,00 50,00 33,33 83,33 33,33 16,67 75,00 16,67 0,00
% % % % % % % % %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 12 respondentů, výpovědi tedy nejsou příliš významné.
Nejčastěji dotázaní uváděli problémy ve vybavení vhodným nábytkem, který se intenzivním provozem
a používáním opotřebovává a který je zapotřebí častěji inovovat. Na druhém místě se ocitla školní
zahrada a její vybavení. Obdobné zjištění uvádí ČŠI ve výroční zprávě z roku 2009/2010, kde se uvádí,
že cca ve 20 % mateřských škol nejsou ve vybavení zahrad dostatečně naplněny požadavky na zdravé
a bezpečné prostředí.
3
Otázka č. 8
Kolik dětí je v letošním roce zapsáno ve třídách Vaší školy?
Četnost
a) do 24 b) 25 a více
četnost 37 105
relativní četnost 26,06 % 73,94 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
74 % dotázaných uvedlo, že využívají výjimku a překračují normu, tj. zapisují více než 24 dětí na jednu
třídu. Tento údaj se významně liší od údajů získaných ČŠI. Výroční zpráva ČŠI uvádí, že výjimku
umožňující naplňovat třídy nad 24 dětí, a to až do počtu 28 dětí, využilo 54 % škol. Průměr zapsaných
dětí na třídu dle zprávy ČŠI je 23,3 dítěte. Dle výsledků z dotazníku, kdy téměř tři čtvrtiny sledovaných
škol zapisují 25 a více dětí na třídu, lze odhadnout, že průměrný počet dětí zapsaných na jednu třídu
byl v oslovené skupině mateřských škol v porovnání se závěry zprávy ČŠI významně vyšší.
4
Otázka č. 9
Kolik dětí zpravidla dochází?
Četnost
a) do 20 b) 21 a více
četnost 44 98
relativní četnost 30,99 % 69,01 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
69 % dotázaných uvedlo v dotazníku, že v průměru dochází více než 21 dětí, což představuje účast
cca 80 %. ČŠI v loňském roce zjistila, že průměrná docházka byla pouze 16 dětí, což odpovídá účasti
69 %.
Otázka č. 10
Jaký by měl být podle Vašich zkušeností optimální počet dětí zapsaný do běžné
třídy MŠ?
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
Většina (cca 70 %) by uvítala, pokud by bylo možno zapisovat do třídy děti maximálně do počtu 20.
Cca 18 % dotázaných doporučilo zapisovat 20 – 24 dětí, podle názoru cca 12 % respondentů by bylo
optimální zapisovat 15–18 dětí na jednu třídu. Pouze ve dvou případech bylo uvedeno jako vyhovující
25–28 dětí. Uváděné počty dětí jsou vázány na přítomnost jednoho pedagoga ve třídě.
5
Otázka č. 11
Jaké věkové složení tříd ve Vaší škole preferujete?
Četnost
a) věkově homogenní b) věkově heterogenní
četnost 52 90
relativní četnost 36,62 % 63,38 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
63 % dotázaných uvedlo, že využívají nové možnosti RVP PV a vytvářejí věkově heterogenní třídy.
Vytváření věkově různých skupin, resp. tříd, může být buď záměrné, nebo může vyplynout z aktuálně
dané situace. Všechny školy jsou nuceny maximálně naplňovat třídy bez ohledu na věk dětí a pokud
se do všech tříd nesejde patřičný počet stejně starých dětí, je nutno věkové skupiny kombinovat.
Takováto situace častěji nastává v jednotřídních mateřských školách (ve sledovaném vzorku je jich
zahrnuto téměř 30 %). Věkovou strukturu tříd ovlivňuje i fakt, že v mateřských školách jsou děti od dvou
do sedmi let.
6
Otázka č. 12
Do jaké míry se učitelům/učitelkám ve Vaší škole daří věnovat každodenně
dostatek času jednotlivě každému dítěti?
Četnost
a) zcela b) částečně c) s obtížemi d) nedaří se
četnost 8 86 45 3
relativní četnost 5,63 % 60,56 % 31,69 % 2,11 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
61 % dotázaných odpovědělo v tom smyslu, že v podmínkách mateřské školy se daří pouze částečně
věnovat individuálně dostatek času každému jednotlivému dítěti. Dalších 32 % uvedlo, že je to obtížné.
Pouze 6 % dotázaných uvedlo odpověď, která je ve vztahu k požadavkům RVP PV plně uspokojivá.
Znamená to, že podmínky pro individualizaci nejsou v oslovených školách vyhovující a situace není
v tomto směru uspokojivá.
7
Otázka č. 13
Co je podle Vás příčinou?
(Vyberte jednu nebo více položek.)
Četnost
a) přeplněné třídy b) učitelky nejsou c) učitelky jsou d) jiná příčina
dostatečně přetížené (jaká)
metodicky
připravené
četnost 111 6 33 12
relativní četnost 82,84 % 4,48 % 24,63 % 8,96 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 134 respondentů.
Většina dotázaných (83 %) uvedla jako příčinu přeplněné třídy. Dle jejich zkušeností přítomnost jedné
učitelky ve třídě s vysokým počtem dětí k zajištění dostatku času a prostoru pro individualizovanou
práci s dětmi nestačí. 25 % dotázaných upozornilo v této souvislosti také na přetíženost učitelek. Mezi
dalšími příčinami jednotlivci uváděli nejčastěji zařazování dětí vyžadujících zvýšenou pozornost
(integrované děti, děti mladší tří let, děti se zdravotními potížemi či kázeňskými problémy apod.).
8
Otázka č. 14
Do jaké míry se učitelům/učitelkám ve Vaší škole daří uspokojovat rozdílné
potřeby spánku či odpočinku jednotlivých dětí:
Četnost
a) zcela b) částečně c) s obtížemi d) nedaří se
četnost 59 72 8 3
relativní četnost 41,55 % 50,70 % 5,63 % 2,11 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
42 % dotázaných uvedlo, že problémy se zajištěním rozdílných potřeb spánku či odpočinku jednotlivých
dětí nemá. 51 % připustilo, že vyhovět potřebám dětí se daří pouze částečně, 8 % dotázaných uvedlo,
že s organizací spánku či odpočinku dětí tak, aby byly v souladu s jejich individuálními potřebami, má
vážné problémy.
9
Otázka č. 15
Co je podle Vás příčinou?
(Vyberte jednu nebo více položek.)
Četnost
a) přeplněné třídy b) učitelky nejsou c) učitelky jsou d) jiná příčina
dostatečně přetížené (jaká):
metodicky
připravené
četnost 55 4 6 27
relativní četnost 66,27 % 4,82 % 7,23 % 32,53 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 83 respondentů.
Jako hlavní příčina toho, že není možno vyhovět rozdílným spánkovým potřebám dětí, byly uváděny
nevyhovující podmínky. Mateřské školy vždy nemají vhodné prostorové ani personální podmínky, aby
bylo možné rozdělit třídu na děti „spavé“ a „nespavé“, neboť ve třídě zpravidla nejsou oddělené
prostory, aby se děti vzájemně nerušily; nejsou také k dispozici dvě učitelky, které by zabezpečily
souběžně obě skupiny dětí.
10
Otázka č. 16
Do jaké míry se učitelům/učitelkám ve Vaší škole daří uspokojovat rozdílné
potřeby volného pohybu dětí?
Četnost
a) zcela b) částečně c) s obtížemi d) nedaří se
četnost 67 67 8 0
relativní četnost 47,18 % 47,18 % 5,63 % 0,00 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
Téměř polovina dotázaných (47 %) uvedla, že problémy nemá, děti mají možnost se v rámci daných
pravidel volně pohybovat podle svých potřeb. Stejná část dotázaných (47 %) uvedla, že se pouze
částečně daří postupovat tak, aby byly dostatečně uspokojovány rozdílné potřeby volného pohybu dětí.
6 % dotázaných uvedlo, že je to obtížné.
11
Otázka č. 17
Co je podle Vás příčinou?
(Vyberte jednu nebo více položek.)
Četnost
a) přeplněné třídy b) učitelky nejsou c) učitelky jsou d) jiná příčina
dostatečně přetížené (jaká):
metodicky
připravené
četnost 61 3 4 17
relativní četnost 79,22 % 3,90 % 5,19 % 22,08 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 77 respondentů.
Většina z nich označila jako hlavní překážku velký počet dětí ve třídě. Pokud by se děti pohybovaly
volně, dle jejich zkušeností nemůže jedna učitelka – ať už ve třídě, nebo venku – spolehlivě zajistit
bezpečnost všech dětí. Jako další překážka byly uváděny nedostatečné prostory (malé třídy) či
nevyhovující stavební uspořádání budovy. Někteří dotázaní upozornili na nutnost stanovit si pro děti,
resp. spolu s dětmi, základní pravidla bezpečného chování.
12
Otázka č. 18
Do jaké míry se učitelům/učitelkám ve Vaší škole daří zajišťovat různou
vzdělávací nabídku pro děti?
Četnost
a) zcela b) částečně c) s obtížemi d) nedaří se
četnost 68 69 5 0
relativní četnost 47,89 % 48,59 % 3,52 % 0,00 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
Téměř polovina dotázaných (48 %) uvedla, že nemá v tomto směru problémy, daří se plně zajišťovat
různou vzdělávací nabídku. Přibližně stejný počet dotázaných (49 %) se vyjádřil v tom smyslu, že se
toto daří pouze částečně, 4% dotázaných přiznalo v tomto směru obtíže. Výroční zpráva ČŠI uvádí, že
většina MŠ uplatňuje princip individualizace, snaží se o diferencovaný přístup k dětem a jejich
vzdělávání, uplatňuje širší profilaci vzdělávací nabídky a nabízí aktivity zohledňující potřeby a zájmy
dětí. Dle výsledků dotazníku se to však vždy nedaří, v mateřských školách nejsou pro individualizaci
vytvořeny vhodné podmínky. Učitelkám se daří pracovat s dětmi po skupinách či skupinkách, avšak pro
dostatečnou individualizovanou činnost dle jejich názoru podmínky nejsou.
13
Otázka č. 19
Co je podle Vás příčinou?
(Vyberte jednu nebo více položek.)
Četnost
a) přeplněné třídy b) učitelky nejsou c) učitelky jsou d) jiná příčina
dostatečně přetížené (jaká):
metodicky
připravené
četnost 52 15 11 9
relativní četnost 70,27 % 20,27 % 14,86 % 12,16 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 74 respondentů.
70 % dotázaných uvedlo, že problémy v zajištění diferencované vzdělávací nabídky spočívají zejména
v tom, že ve třídě je na jednu učitelku příliš mnoho dětí, takže je obtížné plně vyhovět rozdílným
zájmům či rozvojové úrovni dětí, zvláště pak ve věkově heterogenních třídách. 20 % dotázaných
uvedlo, že některé učitelky nejsou pro tuto práci dostatečně metodicky připravené a nezvládají zapojit
děti souběžně do různých činností. 15 % se vyjádřilo v tom smyslu, že učitelky jsou přetížené
a nestíhají zajistit dětem dostatečně diferencovanou nabídku.
14
Otázka č. 20
Do jaké míry se učitelkám ve Vaší škole daří vyhovět rozdílnému tempu dětí?
Četnost
a) zcela b) částečně c) s obtížemi d) nedaří se
četnost 45 90 7 0
relativní četnost 31,69 % 63,38 % 4,93 % 0,00 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
Nejvíce dotázaných (63 %) volilo variantu b) – rozdílnému tempu dětí se daří při vzdělávání dětí
vyhovět pouze částečně. 32 % dotázaných uvedlo, že respektovat individuální tempo dětí a přizpůsobit
mu vzdělávání se daří plně. 5 % respondentů připustilo v tomto směru problémy.
15
Otázka č. 21
Co je podle Vás příčinou?
(Vyberte jednu nebo více položek.)
Četnost
a) přeplněné třídy b) učitelky nejsou c) učitelky jsou d) jiná příčina
dostatečně přetížené (jaká):
metodicky
připravené
četnost 73 6 10 19
relativní četnost 75,26 % 6,19 % 10,31 % 19,59 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 97 respondentů.
Variantu a) – přeplněné třídy – volilo 75 % dotázaných. Možnost vyhovět individuálnímu tempu
jednotlivých dětí při různých činnostech je dle jejich názoru nepříznivě ovlivněna více okolnostmi. Např.
tím, že dle denního programu je každé činnosti věnován určitý čas, a nelze tedy příliš dlouho čekat na
děti pomalejší, že s dětmi pracuje jedna učitelka, která pochopitelně nemůže v potřebné míře věnovat
pozornost všem dětem a poskytovat jednotlivým dětem potřebou pomoc. Ve věkově heterogenních
skupinách, v nichž jsou rozdíly v pracovním tempu mezi dětmi mladšími a staršími výraznější, vznikají
problémy ještě větší. Vyhovět individuálnímu tempu jednotlivých dětí není v početných a věkově
heterogenních skupinách reálné, v praxi je naopak běžné, že děti jsou ve značné míře nuceny k tomu,
aby své pracovní tempo přizpůsobovaly celé skupině.
16
Otázka č. 22
Mají učitelé/učitelky ve Vaší škole dostatečnou možnost dalšího vzdělávání?
Četnost
a) ano b) spíše ano c) spíše ne d) ne
četnost 79 55 8 0
relativní četnost 55,63 % 38,73 % 5,63 % 0,00 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
Většina dotázaných (56 %) odpověděla ano, dalších 39 % spíše ano). Znamená to, že ve většině
oslovených škol byly podmínky k dalšímu vzdělávání vyhodnoceny jako vyhovující. Může to být
ovlivněno tím, že poptávka předškolních pedagogů po možnostech dalšího vzdělávání je dlouhodobě
vysoká. Mají opravdový zájem se dále vzdělávat a daří se jim požadavky na vzdělávání v praxi
prosazovat.
17
Otázka č. 23
Co je podle Vás příčinou?
(Vyberte jednu nebo více položek.)
Četnost
a) nedostatek
b) učitelky
c) organizačně
finančních
nemají chuť se
je to těžko
prostředků
vzdělávat
zvládnutelné
d) není e) jiná příčina
dostatečná (jaká):
nabídka
zajímavých
akcí
četnost 7 0 4 0 1
relativní četnost 87,50 % 0,00 % 50,00 % 0,00 % 12,50 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 8 respondentů, což představuje pouze přibližně 5 % z celkového počtu
respondentů. Jedná se tedy spíše o názory jednotlivců, výpovědi nemají příliš významnou vypovídací
hodnotu. Přesto jsou odpovědi v souladu s výsledky šetření ČŠI. Respondenti uvedli, že překážkou
jsou buď omezené finanční možnosti školy, nebo organizační problémy (časové možnosti, malá
zastupitelnost pedagogických pracovníků).
18
Otázka č. 24
Jaký způsob dalšího vzdělávání (např. co se týká obsahu, formy, časových
intervalů, organizace) by Vám vyhovoval?
(Zaškrtněte max. 3 možnosti):
b) příležitostně c) jednorázové akce
Četnost
četnost 37 33 46 64 12 125 6 11 18 15
relativní četnost 26,06 23,24 32,39 45,07 8,45 88,03 4,23 7,75 12,68 10,56
% % % % % % % % % %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
Dotazovaní uvedli, že dávají jednoznačně přednost praktickým seminářům před teoretickými
přednáškami. Zajímavé by pro ně byly ucelené kurzy. Více by jim vyhovovaly akce, které by probíhaly
pravidelně, neboť je lze v provozu školy snadněji organizačně zvládnout.
19
Otázka č. 25
Myslíte si, že by pro učitele/ky mateřských škol mělo být uzákoněno minimálně
bakalářské vzdělání?
Četnost
a) ano b) ne
četnost 32 110
relativní četnost 22,54 % 77,46 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
Pouze 23 % dotázaných uvedlo, že učitel mateřské školy by měl absolvovat minimálně bakalářské
vzdělání. Většina dotázaných (77 %) podpořila názor, že vysokoškolské vzdělání není pro učitele
mateřské školy nutné. Odpovědi mohou být ovlivněné tím, že většina dotázaných vysokoškolské
vzdělání zřejmě nemá.
Dle odpovědí v otázkách č. 22 – č. 24 však předškolní pedagogové projevují zájem o další vzdělávání,
což potvrzuje i zpráva ČŠI. Je tedy zřejmé, že jejich vzdělávací potřeby nejsou středoškolským
vzděláním dostatečně naplněny. Jednoznačně však dávají přednost dalšímu vzdělávání prakticky
zaměřenému před vzděláním vysokoškolským, které je zaměřeno více teoreticky.
20
Otázka č. 26
Označte, jak hodnotíte ve Vaší škole spolupráci s rodiči.
Rodiče projevují průběžně zájem o činnosti školy:
Četnost
a) téměř všichni b) většina c) menšina d) téměř nikdo
četnost 28 105 9 0
relativní četnost 19,72 % 73,94 % 6,34 % 0,00 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
74 % dotázaných odpovědělo, že zájem o činnost školy projevuje většina rodičů, dalších 20 %
dotázaných, že téměř všichni rodiče.
21
Otázka č. 27
Označte, jak hodnotíte ve Vaší škole spolupráci s rodiči.
Rodiče se zajímají o to, co děti ve škole dělají:
Četnost
a) téměř všichni b) většina c) menšina d) téměř nikdo
četnost 32 98 12 0
relativní četnost 22,54 % 69,01 % 8,45 % 0,00 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
69 % dotázaných odpovědělo v tom smyslu, že o činnosti dětí se dnes zajímá většina rodičů. 23 %
dotázaných uvedlo, že zájem projevují téměř všichni rodiče.
22
Otázka č. 28
Označte, jak hodnotíte ve Vaší škole spolupráci s rodiči.
Rodiče se zajímají průběžně o prospívání dětí i o jejich pokroky v učení:
Četnost
a) téměř všichni b) většina c) menšina d) téměř nikdo
četnost 19 74 49 0
relativní četnost 13,38 % 52,11 % 34,51 % 0,00 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
Zájem rodičů o prospívání dítěte v mateřské škole, o jeho pokroky v učení a vzdělávání, hodnotili
dotázaní pedagogové následovně: Více než polovina dotázaných (52 %) uvedla, že je to většina
rodičů, 13 % dotazovaných uvedlo, že jsou to všichni rodiče. Avšak 35 % dotázaných odpovědělo, že
o prospívání dítěte a jeho vzdělávací pokroky se zajímá jen menšina rodičů.
23
Otázka č. 29
Označte, jak hodnotíte ve Vaší škole spolupráci s rodiči.
Rodiče se zajímají více o děti a jejich výsledky v učení až v předškolním věku:
Četnost
a) téměř všichni b) většina c) menšina d) téměř nikdo
četnost 41 69 30 2
relativní četnost 28,87 % 48,59 % 21,13 % 1,41 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
29 % dotázaných uvedlo, že v posledním roce docházky dítěte do mateřské školy se o jeho prospívání
zajímají téměř všichni rodiče, dalších 49 % dotazovaných uvedlo, že to je většina rodičů. V porovnání
s výsledky z předchozí otázky to znamená, že vztah rodičů k mateřské škole a její práci, resp. ke
vzdělávacím výsledkům dětí, se v průběhu vzdělávání mění. Zájem o výsledky dítěte v učení se
zvyšuje u rodičů dětí, které docházejí do mateřské školy poslední rok a které se chystají na vstup do
povinného vzdělávání. Rodiče se orientují především k přípravě dítěte na školu; od mateřské školy pak
očekávají, že dítě bude na vstup do školy dobře připraveno.
24
Otázka č. 30
Označte, jak hodnotíte ve Vaší škole spolupráci s rodiči.
Rodiče vaši práci patřičně oceňují:
Četnost
a) téměř všichni b) většina c) menšina d) téměř nikdo
četnost 18 85 35 4
relativní četnost 12,68 % 59,86 % 24,65 % 2,82 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
60 % dotázaných uvedlo, že práci mateřské školy a jejich pedagogů patřičně oceňuje většina rodičů,
13 % odpovědělo, že téměř všichni. Avšak 25 % dotázaných, tedy celá čtvrtina vyjádřila názor, že jejich
práci oceňuje menšina rodičů, popř. téměř nikdo (3 %).
25
Otázka č. 31
Označte, jak hodnotíte ve Vaší škole spolupráci s rodiči.
Rodiče se snaží řešit problémy dětí společně s vámi:
Četnost
a) téměř všichni b) většina c) menšina d) téměř nikdo
četnost 21 80 40 1
relativní četnost 14,79 % 56,34 % 28,17 % 0,70 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
56 % dotázaných zvolilo variantu b) – většina rodičů řeší problémy dítěte spolu s pedagogy, kteří mají
dítě ve své péči. 15 % volilo variantu a) – jsou to téměř všichni rodiče. Avšak téměř 28 % dotázaných
uvedlo, že rodičů, kteří řeší problémy dítěte společně s mateřskou školou, je menšina.
26
Otázka č. 32
Označte, jak hodnotíte ve Vaší škole spolupráci s rodiči.
Rodiče od Vás očekávají odbornou radu:
Četnost
a) téměř všichni b) většina c) menšina d) téměř nikdo
četnost 16 85 37 4
relativní četnost 11,27 % 59,86 % 26,06 % 2,82 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
60 % dotázaných uvedlo, že většina rodičů se s pedagogy ve věcech výchovy a vzdělávání dítěte radí,
11 % dotázaných uvedlo, že jsou to téměř všichni. Dalších 26 % odpovědělo, že odbornou radu od
pedagogů mateřské školy očekává menšina rodičů a že se tedy pedagogům s problémy nesvěřují a ani
se s nimi neradí. Podle názoru 3 % respondentů odbornou radu od pedagogů neočekává téměř nikdo
z rodičů.
Výsledek je podobný výsledkům z předchozích otázek vážících se k hodnocení kvality spolupráce
rodičů s mateřskou školou: přibližně 30 % dotázaných pedagogů spatřuje ve spolupráci rodičů a jejich
spolupodílení na vzdělávání dítěte značné rezervy.Znění
27
Otázka č. 33
Označte, jak hodnotíte ve Vaší škole spolupráci s rodiči.
Rodiče s vámi konzultují případný odklad školní docházky:
Četnost
a) téměř všichni b) většina c) menšina d) téměř nikdo
četnost 68 60 12 2
relativní četnost 47,89 % 42,25 % 8,45 % 1,41 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 142 respondentů.
48 % dotazovaných se vyjádřilo v tom smyslu, že téměř všichni rodiče se v případě možného odkladu
školní docházky dítěte s mateřskou školou radí, dle názoru 42 % dotázaných je to většina rodičů.
Pouze malá část dotázaných uvedla, že s pedagogy možný odklad nekonzultuje menšina rodičů
(8 % respondentů), popř. téměř nikdo (1 %). Zjištění je v souladu s odpovědí na otázku č. 29, z níž je
zřejmé, že u rodičů dětí před vstupem do školy se jejich zájem o dítě a dosahované vzdělávací
výsledky zvyšuje a že jejich spolupráce se stává účinnější.
28
Otázka č. 34
Spolupráci se zřizovatelem Vaší školy považujete za vyhovující?
Četnost
a) ano b) spíše ano c) spíše ne d) ne
četnost 83 51 4 2
relativní četnost 59,29 % 36,43 % 2,86 % 1,43 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 140 respondentů.
59 % dotázaných odpovědělo, že spolupráce se zřizovatelem jim vyhovuje, dalších 36 %, že spíše
vyhovuje. 3 % dotazovaných vypověděla, že spolupráce se zřizovatelem spíše nevyhovuje.
V porovnání s dřívějšími zkušenostmi se zdá, že v poslední době se spolupráce se zřizovateli výrazně
zlepšila. Může to být ovlivněno tím, že mateřských škol, resp. míst v mateřských školách stále není
dostatek a že tedy veřejnost vyvíjí na zřizovatele neustálý tlak, aby rozvoj a fungování mateřských škol
podporoval.
29
Otázka č. 35
V čem se objevují problémy při spolupráci se zřizovatelem?
(Vyberte jednu nebo více položek.)
a) v nedostatečné b) v nedostatečném
podpoře provozu finančním zabezpečení
Četnost
četnost 3 3 3 4 0 0 2
relativní četnost 50,00 % 50,00 % 50,00 % 66,67 % 0,00 % 0,00 % 33,33 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 6 respondentů.
Jako nejčastější problém respondenti uvedli zasahování do pravomoci ředitele mateřské školy,
následně se jednalo o nedostatečnou podporu provozu mateřské školy, o nedostatečné finanční
zabezpečení a malý zájem o rozvoj a prezentaci školy a ŠVP.
30
Otázka č. 36
Jsou v RVP PV některé konkrétní dovednosti, které zvládají děti v současné době
s obtížemi?
Četnost
a) ano b) ne
četnost 45 94
relativní četnost 32,37 % 67,63 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 139 respondentů.
68 % dotazovaných uvedlo, že děti očekávané dovednosti stanovené v RVP PV zvládají bez obtíží.
Naproti tomu 32 % dotazovaných se vyjádřilo v tom smyslu, že děti v některých očekávaných
dovednostech problémy mají.
Otázka č. 37
Které to jsou?
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 45 respondentů.
Jako problematická oblast byla nejčastěji uváděna oblast řeči a jazyka, dále pak nedostatek
přizpůsobivosti, kázně a sebeovládání, což se projevuje problémy v komunikaci a sociálních vztazích;
některé děti mají dle zkušeností respondentů problémy také s manuální zručností, nezvládají
sebeobsluhu, popř. grafomotoriku, častým problémem je také nedostatek pozornosti a soustředění.
Toto zjištění vyjma grafomotoriky je obdobné výsledkům ČŠI, která ve své zprávě uvádí následující
problematické oblasti: řeč a komunikace, socializace, pozornost a soustředění, sebeobsluha
a samostatnost.
31
Otázka č. 38
Čím je to podle Vašich zkušeností způsobeno?
(Vyberte jednu nebo více položek.)
a) očekávané výstupy
v RVP PV jsou
nastaveny jako příliš
Četnost
četnost 8 25 15 3 37 9
relativní četnost 16,00 % 50,00 % 30,00 % 6,00 % 74,00 % 18,00 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 50 respondentů.
Většinou uvedli, že tyto problémy jsou způsobeny především nedostatky v péči rodiny dětí, dále vysokými
počty dětí ve třídách mateřských škol. Respondenti upozornili, že svou roli může hrát také nepravidelná či
nedostatečná docházka dětí do mateřské školy, v důsledku čehož je systematické vzdělávací působení
školy na dítě velmi omezené a málo účinné.
32
Otázka č. 39
Jsou v RVP PV některé očekávané výstupy, ve kterých děti zpravidla dosahují
vyšší úrovně dovedností (pro děti jsou snadné)?
Četnost
a) ano b) ne
četnost 31 107
relativní četnost 22,46 % 77,54 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 138 respondentů.
Přibližně 78 % dotázaných zhodnotilo očekávané výstupy RVP PV co do náročnosti přiměřené věku
dětí, 22 % dotázaných odpovědělo, že některé očekávané výstupy jsou podle jejich zkušeností příliš
snadné. Výsledek potvrzuje, že mezi dětmi předmětné věkové skupiny jsou shledávány značné rozdíly
v osvojených dovednostech, což odpovídá přirozeným individuálním vývojovým odlišnostem
i rozdílnému tempu zrání a učení u dětí předškolního věku.
Otázka č. 40
Které to jsou?
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 29 respondentů.
Podle dotázaných jsou pro děti příliš snadné výstupy v oblasti pohybových dovedností, dále pak
některé předmatematické a předčtenářské dovednosti (děti znají písmena, umějí se podepsat, znají
číslice, počítají v rozsahu nad dvacet apod.) a také technické dovednosti (ovládají počítač, přehrávač,
televizi apod.). Také sociální informovanost dětí je vyšší; děti toho více vědí, mají řadu poznatků
z nejrůznějších oborů, a to nejen z přímé zkušenosti, ale především díky využívání různých médií.
Pokud porovnáme výčet těchto „snadných“ očekávaných výstupů s výčtem „obtížných“ očekávaných
výstupů (otázka č. 37), objevuje se na obou místech oblast řeči a jazyka. Zřejmě jsou v dosahované
úrovni řečových a jazykových dovedností mezi dětmi shledávány největší individuální rozdíly, a tedy
nejširší rozpětí v dosahovaných dovednostech – od dětí, které nezvládají ani ty nejjednodušší
požadavky na rozvoj řeči a jazyka, až po děti, které zvládají spolehlivě i požadavky jdoucí nad rámec
RVP PV.
33
Otázka č. 41
Provádíte sledování a hodnocení individuálních vzdělávacích pokroků dětí ve
Vaší škole?
Četnost
a) ano b) ne
četnost 133 3
relativní četnost 97,79 % 2,21 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 136 respondentů.
98 % dotázaných uvedlo, že individuální diagnostiku rozvoje a učení dětí provádějí zcela běžně.
V porovnání s dřívější situací, kdy se individuální diagnostika prováděla v mateřské škole v daleko
menší míře, je toto zjištění velmi příznivé.
34
Otázka č. 42
Sledování a hodnocení pokroků dětí v naší škole provádíme:
(Vyberte jednu nebo více položek.)
Četnost
a) u všech dětí
b) jen u nejstarších
c) jen
dětí
u nejmladších dětí
d) u jiných (uveďte
jakých):
četnost 123 6 0 7
relativní četnost 92,48 % 4,51 % 0,00 % 5,26 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 133 respondentů.
Většina dotázaných (92 %) uvedla, že sledování a hodnocení individuálních rozvojových pokroků se
uskutečňuje u všech dětí. Ostatní uvedli, že individuální diagnostiku provádějí jen u dětí nejstarších,
u dětí s odklady školní docházky či u dětí s určitými problémy.
35
Otázka č. 43
Vedete o sledování a hodnocení individuálních pokroků dětí ve Vaší škole
příslušnou dokumentaci?
Četnost
a) ano b) ne
četnost 133 0
relativní četnost 100,00 % 0,00 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 133 respondentů.
Všichni dotázaní uvedli, že si příslušnou dokumentaci ve škole vedou. Toto zjištění potvrzuje, že
provádění pedagogicko-diagnostických činností je dnes v mateřské škole samozřejmostí.
Otázka č. 44
Stručně napište, jak pracujete se zjištěnými výsledky individuálního vzdělávacího
pokroku dětí ve Vaší škole (např. individuální práce s dětmi, doporučení rodičům).
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 133 respondentů.
Všichni dotazovaní uvedli, že systematicky získávají poznatky o rozvoji a vzdělávacích pokrocích dětí.
Získané poznatky využívají zejména k individualizaci vzdělávání, k včasné prevenci případných
nedostatků anebo snazšímu odstranění problémů, k plánování vzdělávacích aktivit, k volbě vhodných
metod a postupů, ke spolupráci s rodiči, popř. i s odborníky.
V některých školách uplatňují jednotný postup, v jiných diferencují pro různé skupiny dětí či dle potřeb
každého jednotlivého dítěte. Často si vedou portfolia dětských prací, kterými dokládají vývojové
a vzdělávací pokroky dítěte.
Ze všech odpovědí je zřejmé, že pedagogové oslovených škol pochopili smysl provádění individuální
diagnostiky i její význam k zajištění optimálního rozvoje každého dítěte v rámci jeho možností.
Sledovat, jak na tom které dítě je, a dle toho s ním pracovat, vnímají jako samozřejmost; takový postup
považují za smysluplný a efektivní.
36
Otázka č. 45
Jaké je procento odkladů školní docházky ve Vaší škole?
Četnost
a) 0–10 b) 11–20 c) 21–30 d) 31 a více
četnost 108 0 2 4
relativní četnost 79,41 % 0,00 % 1,47 % 2,94 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 136 respondentů.
80 % z dotázaných uvedlo, že v jejich mateřské škole se odklady školní docházky týkají maximálně
10 % dětí. ČŠI ve své zprávě uvádí, že přesto, že v posledním roce byl zaznamenán mírný pokles
počtu dětí s OŠD, je to stále 21 % procent dětí. Nabízí se úvaha, zda více odkladů školní docházky
není udělováno dětem, které se předškolního vzdělávání v mateřské škole neúčastní.
37
Otázka č. 46
Jsou podle Vás všechny odklady nezbytné?
Četnost
a) ano b) spíše ano c) spíše ne d) ne
četnost 47 64 19 6
relativní četnost 34,56 % 47,06 % 13,97 % 4,41 %
Graf
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 136 respondentů.
Většina dotázaných odpověděla, že všechny odklady školní docházky byly udělovány zdůvodněně
(35 % respondentů) nebo spíše zdůvodněně (47 %) Opačný názor vyjádřilo 18 % dotázaných: 14 %
odpovědělo v tom smyslu, že některé odklady nepovažovali za nezbytné, 4 % respondentů hodnotilo
některé odklady jako nepotřebné a zbytečné. Lze předpokládat, že tento názor je podepřen bohatými
praktickými zkušenostmi respondentů a dobrou znalostí každého dítěte i jeho rodinného prostředí. Bylo
by proto zajímavé uvedené zjištění přezkoumat, resp. v zájmu snížení procenta odkladů školní
docházky analyzovat důvody udělených školních odkladů.
38
Otázka č. 47
Je něco, o čem víte, že by Vám ve Vaší práci pomohlo?
Komentář
Na tuto otázku odpovědělo 119 respondentů.
Volné odpovědi se týkaly několika okruhů problémů. Jsou seřazeny sestupně podle četnosti výskytu.
Největším problémem se zdají být počty dětí ve třídě, resp. počty dětí na jednoho pedagoga.
Pedagogům by pomohlo buď snížení počtu dětí, nebo umožnění souběžného působení
dalšího pedagoga, popř. asistenta pedagoga.
Druhým problémem jsou nedostačující finanční prostředky. Bylo by třeba navýšit normativy,
změnit financování na třídu dětí, a nikoli na dítě, aby třídy nemusely být přeplňovány na straně
jedné a kráceny úvazky pedagogů na straně druhé. Je zapotřebí poskytovat více prostředků
na vzdělávání pedagogů, na platy a odměňování, na pomůcky.
Pedagogové si stěžují také na značný rozsah administrativních činností, které pak provádějí
na úkor přímé práce s dětmi. Snížení administrativy by proto velmi uvítali, stejně tak jako
přehodnocení některých předpisů. Velmi by jim pomohlo, kdyby legislativa byla stabilizovaná,
aby zákony a vyhlášky platily po delší dobu, nedocházelo každoročně k neustálým změnám,
novelizacím apod.
Jako značnou pomoc by pedagogové ocenili i zlepšení metodické podpory, ať už jde
o možnosti dalšího vzdělávání, či o metodické materiály. Velmi by uvítali možnost
intenzivnější vzájemné spolupráce mezi školami.
Podle názoru dotázaných by jejich práci i předškolnímu vzdělávání obecně pomohlo zvýšení
prestiže tohoto povolání v očích rodičů, laické i odborné veřejnosti. Přáli by si, aby byl
dostatečně oceněn nejen význam mateřské školy pro rozvoj a vzdělávání dětí, ale také
profese učitele mateřské školy a jeho náročná a odpovědná vzdělávací práce s nejmenšími
dětmi. Přáli by si lepší společenské i finanční ocenění.
39
Autor:
NÚV (2011)
Primární kategorizace zdrojů: